Dopamin - dobrý sluha, ale i špatný pán

14.07.2022

Za spokojený pocit ze života je v lidském těle zodpovědný dopamin.

Naše emoce jsou zásadním způsobem ovlivňovány hladinou dopaminu, který nám umožňuje veškeré pohyby a podporuje nás k dosahování cílů i snů. Dopamin je hormon, který se tvoří v mozku a má na starosti veškerou paletu pocitů štěstí, radosti, slasti, euforii, motivaci, soustředění. Hovoří se o něm v mnoha souvislostech.


 

Dopamin je zařazen mezi nízkomolekulární neurotransmitery a patří do skupiny katecholaminů - je to je neurohormon, který se tvoří v mozku. Jeho zdravá hladina nám přináší přirozeně optimistický a bezpečný pohled na svět okolo nás. Nízká hladina vnáší do těla negativní myšlení, obavy, smutek, vztek, depresi aj.

Jeho produkce je právě v momentech, kdy kompletujeme dokončení/završení projektu, dosáhli jsme cíle nebo očekáváme odměnu. Burcuje nás kupředu, tlačí nás k větším výkonům a postupně nás nutí pokračovat víc a víc tak, abychom nezastavili vůbec. Cyklus motivace, odměny a posílení. 

Má jednu nevýhodu - je návykový.

Jakmile se po určité aktivitě cítíme dobře, motivuje nás to k opakování a pokračování v téže činnosti.  V ten moment probíhá sekrece dopaminu v mozku. Postupem času se v naší společnosti vyvinula dopaminová závislost. Pokud má jedinec špatnou motivaci, slabou vůli nebo morální nedostatky, pak se postupem času rozjede větší hlad. Dopamin se uvolňuje i po použití psychotropních látek, kdy se rozjede koktejl v podobě nadprodukce neurohormonu, který za sebou zanechá propast v podobě deprese - a tady můžeme stát na začátku jednoho velkého kolotoče. Velmi podobná situace nastává díky prostoru digitální techniky - internet, email, zprávy, sociální sítě, hry a programy, do kterých jsou dnes běžně ve většinové populaci začleněné i děti. Potřeba vše neustále kontrolovat. 

Jak vypadá nedostatek dopaminu?

  • Těžké myšlenky a emoce
  • Ztráta motivace, ztráta chuti do života
  • Změny nálady
  • Ztráta rovnováhy
  • Nespavost
  • Neschopnost zvládat stres
  • Častý pocit deprese, netečnost
  • Nízká fyzická nebo psychická energie
  • Problémy se soustředěním
  • Zvýšená chuť na sladké
  • Zvýšená potřeba kofeinu
  • Jeho snížená hladina může dále způsobit svalovou ztuhlost, chvění, poruchy řeči a chůze, Parkinsonovu chorobu

Jak z toho ven?

K eliminaci nezdravého chování může pomoci půst - zastavení přísunu škodlivých aktivit (přejídání, hazardní hry, drogy, internet, sociální sítě, nakupování, vyhledání dalších novinek atd.) Díky tomuto restartu dojde ke zlepšení soustředění a produktivity. Srovnáme tím nezdravé chování, jen je důležité se vyhnout veškerým extrémům.

1. Zamyslete se nad konzumací cukru - omezte ho

Cukr dokáže zásadně ovlivňovat stav našeho vědomí. Z pohledu fyzického těla jde o další návykovou látku,  jen není v běžném veřejném prostoru zařazována mezi další drogy. Přesto dokáže ničit zdraví nejen dospělým, ale i dětem.


2. Dostatek spánku je nesmírně důležitý

Naše tělo se přirozeně řídí cirkadiálními rytmy (denními procesy v těle). Ráno je v těle zahájena dostatečná dopaminová aktivita, která se postupně zvyšuje, proto dokážeme vstát a začínáme se propojovat s denními aktivitami. Večer dochází ke zklidnění a pozvolnému přirozenému poklesu dopaminové aktivity, abychom dokázali zrelaxovat před ulehnutím a spokojeně usnout. Aby se tělo v našem denním režimu zorientovalo, choďte pravidelně spát i vstávat ve stejnou dobu.


3. Pojďte se pohnout

V našem těle sídlí tři hlavní neurotransmitery - noradrenalin, serotonin a dopamin, jejichž hladina je nastavená pohybovou aktivitou. Díky těmto neurotransmiterům pohyb nebo cvičení pozitivně ovlivňuje fungování mozku.

Pohyb a fyzická aktivita pomáhá redukovat stres a stresový hormon kortizol a také uvolňuje další hormon štěstí - endorfin, který vede až k euforickým stavům.

Každý člověk by měl každý den ujít alespoň 7 000 až 10 000 kroků, procházky v přírodě jsou nenahraditelné a velice zklidňující. 

Pozn. Studie na zvířatech ukázaly, že běhání zvyšuje produkci dopaminu v mozku, čímž působí proti motorické dysfunkci. Vedle toho bylo prokázáno, že běh pomáhá chránit dopaminergní neurony a působí proti neurotoxinům.


4. Najděte svoji kreativitu

Kreativita vyplňuje v našem těle potřebu po pocitu štěstí a zároveň zvyšuje produkci dopaminu. Vezměte váš volný čas a proměňte ho v hodnoty. Kreativita není spojená jen s malováním, kreslením. Sáhnout můžete po fotografování, zvelebování domova, zahrady, obměna ve vaření, pečení. Můžete vzít do ruky papír a tužku a po krátké chvilce rozepisování a "uvolňování" možná přijdete na to, že dokážete napsat něco mnohem víc, což vám přinese spokojenost a radost.


5. Pusťte si hudbu

Hudba je vznešený nástroj ovlivňující naše vědomí, emoce, myšlenky. Mnohými studiemi bylo potvrzeno zvýšení produkce dopaminu při poslechu hudby - o relaxační hudbě s mantrami nemluvě, je fantastická.


6. Meditujte

Skrze meditaci nebo cvičení jógy dochází ke zvýšení hladiny dopaminu a snížení pocitů úzkosti. Meditace prováděná v sedě, v leže nebo v pohybu umí regulovat produkci neurotransmiterů a podporuje tak zdraví našeho mozku. Zklidňuje a otevírá nové pohledy nejen na jednotlivé situace, ale zaceluje vnímání světa.


7. Produkci dopaminu můžeme podpořit stravou nebo doplňky stravy

Skladba denního jídelníčku by měla být natolik vyvážená, abychom naše těla léčili převážně jídlem. Potraviny, které pomáhají k produkci dopaminu jsou např.: semínka, ořechy (mandle), luštěniny (fazole), banány, jablka, třešně, vodní meloun, jogurty.

Z doplňků potravy např.: ašvaganda, kurkumin, šafrán


8. Stres je likvidátor nejen dopaminu

Stres je původcem zdravotních problémů, způsobuje nízkou hladinu dopaminu a umenšuje i rozvoj dalších neurotransmiterů jako je serotonin a ostatní hormony štěstí. Ne vždy máme pod kontrolou věci, které do našeho života přicházejí a způsobují stres. Pokud se rozhodneme, můžeme eliminovat stresory a také výrazně své vlastní reakce, nad kterými máme plnou kontrolu. Pomůže nám v tom devátý bod:)


9. Rozdýchejte to

Dech je ohromná kapitola a velké pole pro jedinečnou osobní příležitost - jeho famózní účinky jsou obrovské. Dechem můžeme ovlivňovat teplotu v našem těle, stav mysli, nerovnováhu kdekoliv. Díky dechu se snadněji propracujeme k niterným a zasunutým emocím, prožitkům i bolestem. Zároveň je podpůrcem k jakékoliv stresově vypjaté situaci, kterou si rozhodneme ustát sami bez větších následků pro sebe i své okolí. Dopaminu a nám samotným poskytuje prostor, jehož výsledek už bude záležet jen na nás.